میله ارت کاپرباند بیشتر بخوانید: http://takearth.toonblog.ir/post/1
نوشته شده توسط : کافه گلدون

میله ارت کاپرباند از مواد مختلف و در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف تهیه و تولید شده است؛ لذا میله ارت می‌تواند به شکل صفحات، حلقه‌ای در اطراف سازه (معروف به ارتینگ نوع B) یا به عنوان میله زمین باشند. میله ارت از آلیاژ فلزهایی مانند مس، فولاد گالوانیزه و استنلس استیل تهیه می‌شود. میله‌ ارت از جنس مس دارای مقاومت الکتریکی کم هستند و نسبت به خوردگی مقاومت بالا دارند. میله‌ ارت استنلس استیل دارای عمر طولانی هستند و نسبت به ضربه و خوردگی مقاومت کمتری دارند.

انواع میله ارت کدام است؟

میله ارت را معمولا در انواع مختلفی تولید میشوند. از جمله آن ها میله ارت مسی، ساختمان، کاپر باند، گالوانیزه، کاپر ولد می باشند. توجه نمایید که مس گزینه ای بسیار مناسب در جهت ماده تشکیل دهنده یک الکترود ارت و هادی زیر زمینی به شمار می آید.  استفاده از این محصول با جنس میله سخت در تاسیساتی که از جریان خطای بالا برخوردارند انتخاب مناسبی می باشد.

اما میله هایی که از کاپر باند بهره می برند معمولا در مکان هایی که از جریان کمتری برخوردارند استفاده میشوند. زمانی که به ارتینگ موقت و کوتاه مدت و معمولی می باشند از میله گالوانیزه ارزان قیمت استفاده می شود.  میله های هسته از جنس فولاد کاپر باند به طور مشخص از استحکام مکانیکی و الکتریکی بهتر، مقاومت بالا در برابر خوردگی و قیمت پایین تری نسبت به نوع مس سخت و یا فولاد ضد زنگ، برخوردار می باشد.

میله ارت مسی

همان گونه که قبل تر اشاره کردیم از نوع مسی زمانی که نمی توان چاه ارت را حفر کرد استفاده می شود. میله ارت مسی را در طول ها و قطر های متفاوتی مورد استفاده قرار می دهند. این میله ها از طریق کوبش به داخل زمین فرو می روند و در نهایت با کمک یراق آلات و یا جوش احتراقی مربوطه به سیم ارت اتصال می یابند.

در صنعت ارتینگ کشورهای غیر پیشرفته معمولا از روش دوزه کشی نوع مسی استفاده میشود. در این روش لوله مسی با ضخامت مورد نظر انتخاب و سپس میله آهنی را به قطر مناسب با فشار وارد لوله می نمایند. در نهایت نوک میله تیز می شود و یک لایه مس روی میله قرار می گیرد. این روش کارامد نمی باشد چرا که این روش کیفیت و طول عمر مناسبی ندارد.  اما بر عکس در کشور های صنعتی پیشرفته از روش نشاندن اتم های مسی بر روی مغزی فولاد  استفاده می نمایند.

در این روش ابتدا مغزی فولاد با روش اسید شویی اکسید زدایی میشود و با سیستم چربی گیر چربی های صنعتی و … از روی آن زدوده می شود. سپس با استفاده از مکانیزم خاص آلیاژی بسیار محکم و چسبنده از مس و فولاد به ضخامت چند میکرون بر روی مغزی تشکیل می گردد. سرانجام مس خالص با خلوص بیش از  ۹۹/۵ با ضخامت مورد نظر بر روی این آلیاژ نشانده می شود به طریقی که محصول نهایی آن یک میله ارت مسی جدایی ناپذیر و یکپارچه از فولاد و مس می باشد.

 

منبع : سایت تک ارت


بیشتر بخوانید: میله ارت کاپرباند





:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: